dinsdag 26 januari 2016

Filmrecensie | The Revenant (2016)

Blood lost. Life found.

Waar gaat het over?
The Revenant speelt zich af in het Amerika van begin 19e eeuw. Een pelsjager wordt aangevallen door een beer en voor dood achtergelaten door de rest van zijn groep. Hij moet in zijn eentje overleven in het barre weer, waarbij gevaar dreigt van alle kanten.

Wat vond ik ervan?
Van tevoren was ik wat sceptisch over deze film. Het lag er bij de marketing iets te dik bovenop dat Leonardo DiCaprio nu eindelijk eens aan een Oscar geholpen moest worden. De verhalen over wat hij allemaal te verduren heeft gehad en hoe moeilijk het was om de opnames te maken, schoten mij een beetje in het verkeerde keelgat. Ik houd er niet van als je op deze manier een mening wordt opgelegd.

Toch kon ik de kans niet weerstaan om afgelopen vrijdag naar de voorpremière te gaan in Wolff Cinerama. En ik moet eerlijk zeggen: het is een indrukwekkende overlevingsfilm. Leonardo DiCaprio zet een knappe acteerprestatie neer. Hij is geloofwaardig en draagt een groot deel van de film. De grootste lof gaat echter naar Tom Hardy, die bijna onherkenbaar is in zijn rol als grote schurk. Enerzijds is hij egocentrisch, hard en probeert hij overal een slaatje uit te slaan. Anderzijds kun je ook wel begrip voor hem opbrengen. Wat mij betreft een Oscar-waardige prestatie.

'The Revenant' is op een unieke manier gefilmd. De barrière tussen de camera en de acteur is weggenomen: de shots zijn van zo dichtbij opgenomen dat de camera beslaat door de adem van de hoofdpersoon. Dat, in combinatie met het grote scherm, zorgt ervoor dat je je als kijker bijna een onderdeel van de film voelt. Het afzien van de hoofdpersoon is voelbaar en ik kreeg het zo nu en dan zelfs koud in de warme bioscoopzaal. Daarnaast zijn de shots van de natuur prachtig. Dat er alleen gefilmd is bij natuurlijk licht maakt dat extra indrukwekkend.
Tom Hardy als John Fitzgerald | Bron: IMDB

Het eindoordeel
De grote vraag is natuurlijk of Leonardo diCaprio met deze film dan eindelijk een Oscar gaat winnen. Ik denk dat hij flinke concurrentie krijgt van Eddie Redmayne en misschien ook outsider Michael Fassbender. Desondanks verwacht ik dat hij er dit jaar eindelijk met het begeerde beeldje vandoor gaat. De film zelf is absoluut een aanrader. De beelden zijn indringend en prachtig. Je moet er alleen wel tegen kunnen om 2,5 uur naar doffe ellende te kijken.

Waardering: 4/5

Geen opmerkingen: